WHAT DOES THE CAPABILITY APPROACH REVEAL ABOUT EDUCATION? A CASE STUDY OF BASIC EDUCATION IN INDONESIA
NUR FAIZAH, Associate Professor Sharon Bessell
2016 | Tesis | S2 Ekonomika PembangunanMakalah ini membahas pendidikan dasar di Indonesia menggunakan Pendekatan Kapabilitas sebagai lensa untuk memberikan perspektif baru dalam menilai sektor pendidikan. Gagasan mengenai Pendekatan Kapabilitas yang dikembangkan oleh Unterhalter, yaitu persamaan dari atas dan persamaan dari tengah, digunakan untuk membahas kebijakan pendidikan pemerintah Indonesia. Pendekatan Kapabilitas mengungkap bahwa kesuksesan kebijakan pemerintah dalam sektor pendidikan tidak serta merta mampu mengembangkan kemampuan pelajar dalam mencapai fungsinya dan mempertimbangkan keragaman manusia. Makalah ini juga membahas tentang kualitas pendidikan dasar, yang diukur dengan tes nasional dan internasional. Hasil tes tersebut tidak memcerminkan kondisi kualitas pendidikan dasar yang sebenarnya. Kebijakan untuk meningkatkan kualitas guru melalui program sertifikasi tidak dapat memberikan informasi mengenai profesionalisme dan perilaku guru dalam Mengajar
This paper discusses basic education in Indonesia using the capability approach as the lens to give a new perspective in assessing the education sector. The idea of capability approach developed by Unterhalter, namely equity from above and equity from the middle, are assessed to examine the government of Indonesia as education policies. The capability approach reveals that the successful of government as policies in education sector do not automatically improve students capabilities to achieve their functioning as the policies do not consider human diversity. This paper also discusses about the quality of basic education, which measured by national and international tests. The tests result cannot reflect the real condition of the quality of basic education. Moreover, the policies to improve the quality of teachers through the certification program, does not provide information about teachers professionalism and behaviour in teaching the students.
Kata Kunci : pendekatan kapabilitas, fungsi, kemampuan anak, dan keragaman manusia./capability approach, functioning, children as capability, and human diversity