Laporkan Masalah

Analisis strategi PT Telkom dalam mencapai sustainable growth di high end market

GOSAL, Lenny, Amin Wibowo, M.B.A., Ph.D

2010 | Tesis | S2 Magister Manajemen

Studi ini bertujuan untuk mengidentiftkasi faktor-faktor yang menjadi kekuatan dan kelemahan, serta peluang dan ancaman bagi PT Telkom dalam mencapai Sustainable Growth di High End Market, Key Success Factor yang dimiliki oleh PT Telkom dalam mencapai Sustainable Growth di High End Market serta relevansi strategi bersaing yang diterapkan oleh PT Telkom saat ini dengan meliliat persaingan di High End Market dalam industri telekomunikasi yang semakin ketat. Penelitian ini menggunakan analisis deskriptif kualitatif, dengan menganalisa lingkungan ekstemal, yakni dengan menganalisa industri menggunakan Five Forces Analysis, pemetaan Strategic Group, dan analisa lingkungan internal melalui analisa Key Success Factor, analisis SWOT, dan analisis strategi bersaing menggunakan Value Discipline serta analisis VRIO untuk mengevaluasi strategi bersaing PT Telkom dalam mencapai Sustainable Growth. Hasil dari kerangka VRIO adalah bahwa strategi bersaing yang diimplementasikan oleh PT Telkom masih cukup relevan dalam mempertahankan sustainable growth di High End Market. Keywords: Five Forces, Key Success Factor, SWOT, Value Discipline, VRJO framework

This paper atm to identify PT Telkom's strengths, weaknesses, opportunities and threats (SWOT), to identify key success factors (KSFs) for PT Telkom to achieve sustainable growth in High End Market, and to identify the relevancy of PT Telkom's competitive strategies to fiercely competitive situation in High End Market. This research uses qualitative descriptive method to analyze PT Telkom's external and internal environment. PT Telkom's external environment is examined by macro environment analysis, five forces analysis, and strategic group map analysis. PT Telkom's internal environment is examined by SWOT analysis, Key Success Factor (KSF) analysis and competitive strategy analysis. PT Telkom's competitive strategies use the typology ofValue Discipline. Evaluating whether the competitive strategy is relevant to achieve sustainable growth in High End Market, this paper uses VRIO framework analysis. This VRIO framework results that PT Telkom's competitive strategy has a strong relevancy to gain sustainable growth in High End Market. Keywords: Five Forces, Key Success Factor, SWOT, Value Discipline, VRIO Framework

Kata Kunci : Five forces,Key success factor,SWOT,Value discipline,VRIO framework

  1. S2-FEB-2010-Lenny_Gosal-Abstract.pdf  
  2. S2-FEB-2010-Lenny_Gosal-Bibliography.pdf  
  3. S2-FEB-2010-Lenny_Gosal-Tableofcontent.pdf  
  4. S2-FEB-2010-Lenny_Gosal-Title.pdf