Laporkan Masalah

Adoption of 3G Mobile Services :: the Early adopters Acceptance

QURNIATI, Dini, Hargo Utomo, Dr.,MBA.,M.Com

2007 | Tesis | Magister Manajemen

Riset ini dilakukan dengan mengeksplorasi factor-faktor perilaku mengenai keinginan individual dan permintaan konsumen yang mempengaruhi keinginan utnuk mengadopsi system komunikasi 3G. Berdasarkan pengaplikasian Theory of Reasoned Action (TRA), Theory of Planned behavior (TPB), Innovation Diffusion Theory, and taking Technology Acceptance Model, maka dapat dilihat tingkat penerimaan konsumen level early adopters terhadap aplikasi layanan komunikasi di Indonesia. Melalui proses penerapan aplikasi yang dilakukan, riset ini bertujuan untuk menawarkan informasi yang dapat menjadi referensi bagi kalangan yang bergerak di dunia industri 3G – perusahaan penyedia jaringan maupun penyedia konten dalam membangun strategi pemasarannya. Selain daripada itu, riset ini diharapkan dapat membentuk tingkat pemahaman yang baik mengenai kebiasaan perilaku sehari-hari dan permintaan konsumen – terutama yang berada pada kategori early adopter. Hasil dari penelitian ini mengungkapkan bahwa behavior control dan subjective norm adalah faktor-faktor terpenting yang memepengaruhi tingkat keinginan adopsi pengguna awal layanan 3G. Facilitating conditions adalah faktor yang memperngaruhi behavioral control sedangkan interpersonal dan external influence adalah faktor yang mempengaruhi subjective norm. Selain itu, keinginan untuk mengadopsi teknologi 3G dan behavioral control merupakan faktor terpenting yang mempengaruhi para pengguna awal layanan 3G tersebut untuk mengaktualisasikan penggunaan teknologi tersebut. Hal yang patut diperhatikan adalah bahwa tekanan dan pengaruh dari lingkungan sosial akan sangat menentukan tingkat adopsi dari teknologi 3G tersebut.

This study explores the behavioral factors about the willingness of individual subscriber and customer demand that affect the willingness to adopt the third generation mobile communication systems. Based on the Theory of Reasoned Action (TRA), Theory of Planned behavior (TPB), Innovation Diffusion Theory, and taking Technology Acceptance Model, additionally, making an investigation into the early adopters behavioral acceptance of application in mobile communication in Indonesia. Through the investigation from practical verification, this study is aiming at offering the 3G industry and related telecom corporations and content providers in the field some referential information when establishing their marketing strategies. On top of that, having a better understanding of the habitual practice and demand of consumers – particularly the early adopter category. The result shows that behavior control and subjective norm are the most siginficant factors that affect early adopters to use 3G mobile services. However, the facilitating condition is the most siginficant factor that influence the behavioral control of the early adopters. The interpersonal and external influence are the factors that affect the subjective norm the most. The actual use of 3G mobile services for the early adopters in Indonesia will be influenced by the intention to use and behavioral control. Again, the behavioral control shows greater number compared to the other variable which means that the actual use of 3G mobile service by the early adopters will be influenced greatly by the social pressure or because of following the people’s perception. The intention to use itself is not enough to make the early adopters really use the 3G services if it is not influenced by the community.

Kata Kunci : Perilaku Konsumen,Adopsi Layanan 3G, 3G mobile service adoption, early adopters, Technology Acceptance Model, Theory of Reasoned Action, Theory of Planned Behavior


    Tidak tersedia file untuk ditampilkan ke publik.