Laporkan Masalah

Konsep Tasawuf teks Indarjaya Sasak :: Kajian Filologi dan Semiotik

ASWANDIKARI S, Prof.Dr. Siti Chamamah Soeratno

2006 | Tesis | S2 Sastra

Penelitian terhadap teks Indarjaya ini bertujuan untuk mengungkapkan masalah yang berkaitan dengan pernaskahan Indarjaya dan mengungkapkan konsep tasawuf yang terkandung dalam teks Indarjaya Sasak. Penelitian ini mengambil naskah Sasak yang berjudul Indarjaya, yang tertulis dalam huruf Sasak (Jejawan) dengan bahasa Sasak reramputan. Naskah ini diambil dari naskah koleksi perorangan masyarakat Sasak dan koleksi museum negeri NTB. Selanjutnya, dilakukan penelitian naskah dengan teori filologi dan pendekatan sastra. Teori filologi dilakukan dengan menggunakan metode landasan /induk (Legger) untuk menentukan naskah unggul sebagai dasar sutingan teks, sedangkan teori sastra dengan pendekatan semiotik melalui pembacaan heuristik dan pembacaan retroaktif atau hermeneutik, khususnya hermeneutik Paul Recouer, dapat mengungkapkan konsep tasawuf di dalam teks Indarjaya. Teks Indarjaya Sasak tersusun dalam tembang macapat Sasak dengan menampilkan simbol-simbol tasawuf. Sehingga naskah ini berisi alegori sufi. Teks Indarjaya Sasak disusun dari beberapa rujukan sufi khususnya “ajaran matrabat tujuh”. Kisah ini mengandung aspek-aspek perlambangan sufi yang melambangkan pencapaian makrifat. Bait syair senantiasa mengungkapkan perlunya seorang calon Salik mempelajari ilmu makrifat dan hakikat diri. Teks Indarjaya mengandung ajaran tasawuf yang terdiri atas empat tingkat mulai dari tingkat ajaran syariat, tarikat, hakikat, dan makrifat. Hasil dari kajian yang berjudul “KonsepTasawuf Teks Indarjaya Sasak” ini diharapkan dapat dihayati dan diamalkan oleh para pembaca.

The research of this Indarjaya text aims at exploring a problematic issue related to the writing of Indarjaya and exposing the sufistic concept embedded within the Sasak text of Indarjaya. The material object of this research propounds a text entitled Indarjaya written in old- formed Sasak language (jejawan) together with a mixed-formed Sasak language. This text is taken from a group of individuals in Sasak society and from a governmental museum of West Nusa Tenggara province. Hence, it is conducted the research of this text by applying a theory of philology and literary approach. Theory of philology is applied in the form of grounded/essential method (legger) order to determine a useful and potential text as a basis of the editing process of such text. In the meantime, the literary theory using semiotic approach through the hereuistic reading and retroactive or hermeneutic reading, specifically Recouer’s hermeneutic theory, it can be found out any sufistic concept within the Indarjaya text. The Sasak text of Indarjaya is arranged in the form of “macapat” by presenting symbols of Sufism (suluk) so that this text results into sufistic allegory. This Indarjaya text is compiled based on several sufistic references especially on the “seven-level teaching” (ajaran martabat tujuh). This story contains sufistic symbols showing the achievement of makrifat (unity of God). Stanzas of the poetic-formed Indarjaya text always present the necessity of a spiritual pupil (salik) to learn the knowledge of makrifat (unity of God) and hakikat (self-understanding). Indarjaya text contains the sufistic teachings comprising four levels; that is, ranging from the level of syariat, tarikat, hakikat , and makrifat. The result of analysis entitled Konsep Tasawuf Teks Indarjaya Sasak (the sufistic concept in Sasak text of Indarjaya) can be comprehended and conducted by the audience.

Kata Kunci : Sastra Indonesia,Naskah Sasak,Teks Indrajaya Sasak,Konsep Tasawuf,Sasak text, philology, editing process, symbol, sufistic concept, etc


    Tidak tersedia file untuk ditampilkan ke publik.