Laporkan Masalah

Variasi pengeluaran rumahtangga untuk biaya pendidikan di Distrik Fakfak Provinsi Irian Jaya Barat

ALI, Mansur, Prof.Drs. Kasto, MA

2005 | Tesis | S2 Kependudukan

Penghasilan rumahtangga, jumlah anggota rumahtangga, dan jumlah anggota rumahtangga masih sekolah berpengaruh terhadap proporsi pengeluaran rumahtangga untuk biaya pendidikan anak. Tujuan penelitian untuk mengetahui: pertama, besarnya pengeluaran total rumahtangga untuk pendidikan anak terhadap pengeluaran total rumahtangga; kedua besarnya pengeluaran total rumahtangga untuk pendidikan anak terhadap total pengeluaran pangan; ketiga besarnya pengeluaran total rumahtangga untuk pendidikan anak terhadap total pengeluaran non pangan; keempat besarnya pengeluaran perkapita rumahtangga untuk pendidikan anak terhadap total pengeluaran non pangan; kelima pengaruh penghasilan rumahtangga, jumlah anggota rumahtangga, dan jumlah anggota rumahtangga masih sekolah terhadap pengeluaran rumahtangga. Penelitian dilaksanakan di Distrik Fakfak Kabupaten Fakfak Provinsi Irian Jaya Barat. Menggunakan metode penelitian survai. Populasi sebanyak 209 rumahtangga ditentukan secara purposive, sampel sebanyak 135 rumahtangga yang memiliki anak masih sekolah pada jenjang pendidikan formal SD,SMP, dan SMA negeri maupun swasta, ditentukan secara proporsional menurut status sekolah (negeri, swasta, dan campuran atau rumahtangga yang memiliki anak bersekolah di sekolah negeri dan swasta). Analisis data menggunakan korelasi product moment dan regresi linier berganda metode stepwise. Hasil penelitian; pertama, diketahui pengeluaran total rumahtangga sebulan untuk pendidikan anak terhadap pengeluaran total rumahtangga sebesar 28,60 persen; kedua, pengeluaran total rumahtangga untuk pendidikan anak terhadap total pengeluaran pangan rumahtangga sebesar 51,31 persen; ketiga pengeluaran total rumahtangga untuk biaya pendidikan anak terhadap total pengeluaran non pangan sebesar 64,61 persen; keempat pengeluaran perkapita paling tinggi terdapat pada jenis pengeluaran untuk pakaian seragam sekolah di masing-masing jenjang pendidikan yaitu sebesar 30,66 persen untuk SD, 32,40 persen untuk SMP, dan 32,40 persen untuk SMA; dan kelima jumlah anggota rumahtangga masih sekolah, penghasilan rumahtangga, dan jumlah anggota rumahtangga berpengaruh secara signifikan (p<0,05) ditunjukkan dengan nilai adjusted R2 sebesar 0,448 artinya ketiga variabel independen (IV) tersebut memberikan kontribusi sebesar 44,8% terhadap pengeluaran rumahtangga untuk pendidikan anak (DV).

The household’s income, the number of household members and the schooling age members of household influence the portion of household’s expenditures on the children school expenditure. The research is aimed at identifying: first, household’s expenditure on the children education relative to the total household’s expenditure; second, household’s expenditure on the children education against the spent on food; third, household’s expenditure in the children education against the spent on nonfood; fourth the amount of household’s per capita expenditure on the children education against the total expenditure on non-food; fifth, the effect of household’s income, number of household members and the number of schooling age members of family on the household’s expenditure. The research was conducted in Fakfak district, Fakfak Regency, West Irian Jaya Province using survey method. The population consisted of 209 household, determined by purposive way. The selected sample comprised of 135 family heads whose children were sent to formal school, ranging from elementary school to senior high school, involving both state and private schools and were determined proportionally according to school status (state school , private school or mixed, that is, the household in which their children were sent to private and state schools). The research adopted product moment correlation and multiple linear regression with stepwise method. The result indicated that; first the total household’s expenditure on the children education per month to the total household expenditure was 28.60 percents; second, the household’s total expenditure on the children education against the household’s total expenditure was 51.31 percent; third, the household’s total expenditure on the children education against the total expenditure on non-food was 64.61 percent; fourth, the highest per capita expenditure were spent on school uniform for each education level; 30.66 percent for elementary school; 32.40 percent for junior highs school; and 32.40 percent for senior high school and fifth, the number of schooling-age members of household, household’s income and number of household members had significant influence (P< 0.05) indicated by the adjusted R2 of 0.448, meaning that the three independent variables (IV) contributed up to 44.8% to the household’s expenditure on the children education (DV).

Kata Kunci : Rumah Tangga,Pendidikan,Alokasi Dana, Expenditure, Education, Household


    Tidak tersedia file untuk ditampilkan ke publik.