Laporkan Masalah

An Exploratory Case Study of The Dynamics of Sense of Belonging among Fangirls

LYZIA FATIMATUZZAHRA, Dr. Wenty Marina Minza, S.Psi., M.A.

2021 | Skripsi | S1 PSIKOLOGI

Studi tentang sense of belonging umumnya dikaitkan dengan pengalaman positif dan sebagian besar dibahas dalam konteks lingkungan offline daripada yang dibangin di platform online. Sedangkan, sense of belonging dianggap sebagai spektrum, dan fandom itu sendiri juga terjadi di Internet. Belonging sebagai spektrum memberikan berbagai pengalaman yang menghasilkan dinamika dalam pengalaman tersebut. Penelitian ini berfokus untuk menemukan dinamika sense of belonging di antara fangirl fandom boy group K-pop yang biasa dihuni oleh penggemar wanita. Penelitian ini mengadopsi studi kasus eksplorasi kualitatif dengan lima partisipan yang berusia antara 18-21 tahun. Hasil penelitian menyoroti aktivitas yang beragam dalam aksesibilitas dan jangkauan pilihan keterlibatan aktivitas yang dilakukan oleh para penggemar, yang menunjukkan bagaimana dinamika sense of belonging dialami oleh partisipan.

Studies regarding sense of belonging have been commonly associated with positive experiences and mostly are discussed within the context of offline environment instead of those built on online platforms. Meanwhile, sense of belonging is considered as a spectrum and fandom itself also takes place on the Internet. Belonging as a spectrum provides a wide range of experiences that generates dynamics of the experiences. This research focuses to discover the dynamics of sense of belonging among fangirls of K-pop boy group fandoms, which are typically populated by female fans. This research adopted a qualitative exploratory case study with five participants whose age range from 18-21 years old. The results highlights activities that vary in its accessibility and range of choice of engagement that are carried out by fans, that shows how the dynamics of sense of belonging is experienced by participants.

Kata Kunci : fandom; fangirls; sense of belonging

  1. S1-2021-408315-abstract.pdf  
  2. S1-2021-408315-bibliography.pdf  
  3. S1-2021-408315-tableofcontent.pdf  
  4. S1-2021-408315-title.pdf