The Influence of Perceived Quality and Perceived Risk on Online Purchase Intention: The Case of Consumer Electronic Products in Indonesia
SILVIA ADRIANA S S, Prof. Dr Athanase Plastiras
2019 | Skripsi | S1 MANAJEMENTujuan Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyimpulkan pengaruh tingkat persepsi kualitas dan risiko yang dirasakan terhadap niat pembelian belanja online untuk produk elektronik konsumen di Indonesia. Metodologi Penelitian ini bertujuan untuk menjadi studi korelasional untuk menemukan hubungan antara variabel independen dan dependen. Dua hipotesis sedang diuji menggunakan analisis regresi berganda melalui perangkat lunak statistik SPSS 21. Dalam survei, 130 mahasiswa di Yogyakarta, Indonesia, mulai dari usia 17-29 tahun yang pernah mencoba atau tidak pernah mencoba belanja online menjadi responden. Formulir Google digunakan sebagai upaya untuk mengelola kuesioner oleh peneliti. Temuan Temuan ini menemukan bahwa persepsi kualitas dan risiko yang dirasakan memiliki pengaruh signifikan terhadap niat pembelian belanja online untuk produk elektronik konsumen oleh konsumen di Indonesia. Keterbatasan Penelitian Keterbatasan penelitian adalah terbatasnya jumlah responden yang hanya 130 responden dalam rentang usia 17-29 tahun. Aspek demografis lokasi dan tidak adanya pertanyaan terpisah di antara responden yang telah atau belum melakukan belanja online.
Purpose The purpose of this research is to conclude the influence level of perceived quality and perceived risk towards the purchase intention of online shopping for consumer electronic products in Indonesia. Methodology The research is aimed to be correlational study to discover the connection between independent and dependent variables. Two hypotheses are being tested using multiple regression analysis through the statistic software of SPSS 21. In the survey, 130 university students in Yogyakarta, Indonesia, ranging from the age of 17-29 years old who has ever attempted or never attempted the online shopping became the respondents. Google Form is used as an attempt to administer the questionnaire by the researcher. Findings The findings discover that both perceived quality and perceived risk have significant influence on the purchase intention of online shopping for consumer electronics products by consumers in Indonesia. Research Limitations The limitation of the research is the limited number of respondents of only 130 respondents within age range of 17-29 years old. The demographic aspect of location and the absence of separate question among those respondents who has or has not performed online shopping.
Kata Kunci : Perceived quality, perceived risk, purchase intention, online shopping, consumer electronics, Indonesia