Laporkan Masalah

Narcissistic CEO and Organisations: A Case Study for Jeff Bezos and Amazon

LETICIA BELLA P. SUDARMAJI, Gijsbertus Bernardus Willibrordus Willenborg

2018 | Skripsi | S1 MANAJEMEN

Tesis ini bertujuan untuk melihat narsisisme dalam konteks organisasi dan mengidentifikasi keberadaannya pada Jeff Bezos, CEO Amazon, dan Amazon sebagai organisasi. Amazon sebagai salah satu pemain utama dalam industri teknologi tinggi telah berada di bawah sorotan karena beberapa tuduhan penganiayaan yang diasumsikan terkait dengan CEO dan kecenderungan narsisistik organisasinya. Dalam menentukan apakah Jeff Bezos adalah seorang narsisis, sembilan kriteria DSM-IV oleh American Psychiatrist Association digunakan, bersama dengan studi tentang bahasa yang digunakan dalam surat CEO kepada pemegang saham organisasi. Sementara itu, sebelas kriteria Godkin dan Allcorn digunakan untuk menentukan narsisisme dalam organisasi. Analisis dan temuan awal menunjukkan bahwa Jeff Bezos, CEO Amazon, dan Amazon, adalah narsisis. Penelitian lebih lanjut akan dilakukan menggunakan kuesioner dan wawancara.

This thesis aims to look into narcissism in the organisational context and identifying its existence in Jeff Bezos, the CEO of Amazon, and Amazon as the organisation. Amazon as one of the main players in the high-tech industry has been under the spotlight due to several mistreatment allegations that are assumed to be linked to both the CEO and its organisation's narcissistic tendency. In determining whether or not Jeff Bezos is a narcissist, the nine criteria of DSM-IV by the American Psychiatrist Association are used, along with a study of the language used in CEO's letter to the organisation's shareholder. Meanwhile, eleven criteria by Godkin and Allcorn are used to determine the organisation's narcissism. Preliminary analysis and findings suggest that both Jeff Bezos, the CEO of Amazon, and Amazon, are narcissists. Further research will be done using questionnaires and interviews.

Kata Kunci : Narcissism, CEO, organisation, high-tech industry, Amazon, leaders, strategy

  1. S1-2019-344134-Abstract.pdf  
  2. S1-2019-344134-Bibliography.pdf  
  3. S1-2019-344134-Tableofcontent.pdf  
  4. S1-2019-344134-Title.pdf