Evaluasi strategi pemasaran produk tabungan Bank BNI Kantor Cabang Purworejo
TAHAN, Leo Mangin Tahan, Dr.Ir. Masyhuri
2002 | Tesis | Magister Manajemen AgribisnisThere is an extremly strict competition in seizing the saving account as one of the resources in banking industry. The major problem in its attemps to determine the marketing strategy of saving is to find the answer to the following questions : 1) what factors affect customers in selecting the right type of saving, 2) what factors to be the basic consideration in deciding the right bank, and the last is 3) how to determine the marketing strategy of savings based on the research on the customer's behavior. The purpose of this research is to find answers to those problems, i.e. 1) to identify the factors which is the basic consideration of customers in choosing the right product of savings, 2) to identify factors considered by the customers in deciding the proper bank to give the service, and 3) to develop a marketing strategy of saving as the result of the analysis of customer's behavior. The research method is the sampling method by distributing questionnaires, while the data analysis uses : 1) analysis of SWOT, to recognize the strengths, weaknesses, opportunities, and threats which BNI branch office of Purworejo deal with in promoting the product of savings, 2) analysis of Image, to identify the position of the bank in customer's mind, 3) analysis of Comparation, through this technique, the respondent should compare the product of a bank to other banks, based on four attributes, i.e. : a) interest, b) easy withdrawal, c) multi-purpose facilities, and d) promotion strategy. Based on the observation, discussion, and decision in marketing strategy for savings of BNI branch office of Purworejo, the following result can be taken : a) The position of the savings product of BNI branch office of Purworejo through the SWOT analysis is within the first quadrant, that maintains the development-oriented strategy. b) Marketing startegy applied so far, already fits the development-oriented strategy, by perfoming the proactive and intensive one. c) The main competitors of BNI branch office of Purworejo are BRI, BCA, and BPD among the eight banks in Purworejo. To reach the target or financial plan especially in saving, BNI branch office of Purworejo should take the advantage of customer's concern. in making the decision which savings hear she would take, which are : 1) easy withdrawal, 2) interest, 3) multi-purpose facilities, 4) reward as well as the reason why customers choose the bank. d) In order the marketing strategy can meet the customer's need, then the combination of varied elements of marketing should be the respond to the analysis of customer's behavior which is coordinated with the resources in the company.
Persaingan untuk memperebutkan dana tabungan sebagai salah sate amber dana perbankan sangat ketat. Permasalahan utama yang dihadapi bank dalam upaya untuk merwnuskan strategi pemasaran tabungan adalah mencari jawaban atas tiga pertanyaan sebagai berikut : 1) faktor-faktor apakah yang mempengaruhi nasabah dalam memilih produk tabungan, 2) faktor-faktor apakah yang menjadi dasar pertimbangan dalam memilih bank tempat menabung, dan yang terakhir 3) bagaimana merumuskan strategi pemasaran tabungan berdasarkan hasil penelitian perilaku nasabah. Tujuan penelitian ini adalah mencari jawaban atas masalah tersebut, yaitu : 1) mengidentifikasi faktor-faktor yang menjadi dasar pertimbangan nasabah dalam memilih produk tabungan, 2) mengidentifikasi faktor-faktor yang menjadi dasar pertimbangan nasabah dalam memilih bank tempat menabung, dan 3) mengembangkan suatu strategi pemasaran tabungan yang merupakan jawaban dari analisis perilaku nasabah tersebut dalam menabung. Metode penelitian yang digunakan adalah metode sampling dengan menyebarkan kuesioner, sedangkan analisis data menggunakan : 1) analisis SWOT , untuk mengetahui kekuatan, kelemahan peluang dan tantangan yang dihadapi bank BNI cabang Purworejo dalam memasarkan produk tabungannya, 2) analisis Citra, untuk mengdahui posisi suatu bank dalam benak konsumen, 3) analisis perbandingan pasangan, dengan teknik analisis ini responden diminta untuk menilai tabungan suatu bank dibandingkan dengan tabungan bank lainnya berdasarkan empat atribut tabungan yaitu : a) bunga, b) kemudahan penarikan, c) banyaknya kegunaan, dan d) promosi. Berdasarkan hasil pengamatan, pembahasan dan perumusan strategi pemasaran tabungan bank BNI cabang Purworejo, dapat diketahui hasilnya sebagai berikut : a) Posisi produk tabungan bank BNI cabang Purworejo dalam peta analisis SWOT berada pada kuadran I, yaitu mendukung strategi yang berorientasi pertumbuhan. b) Strategi pemasaran yang dilakukan selama ini secara garis besar sudah sesuai dengan strategi yang berorientasi pertumbuhan, yaitu dengan melakukan strategi pemasaran yang proaktif dan intensif. c) Pesaing utama bank BNI cabang Purworejo adalah BRI, BCA, dan BPD dari delapan bank yang ada. Untuk mencapai target/anggaran sektor dana khususnya tabungan, bank BNI cabang Purworejo hams dengan jell memanfaatIcan pertimbangan nasabah dalam memilih produk tabungan, yaitu : 1) kemudahan penarikan, 2) bunga, 3) banyaknya kegunaan, 4) hadiah serta pertimbangan nasabah dalam memilih bank tempat menabung. d) Agar supaya strategi pemasaran yang dirumuskan bisa memenuhi kebutuhan dan keinginan konsumen, maka kombinasi elemen-elemen bauran pemasaran hams merupakan respon dari analisis perilaku konsumen atau nasabah yang disesuaikan dengan kemampuan sumber Jaya yang ada dalam perusahaan.
Kata Kunci : Strategi Pemasaran, Tabungan, Bank Mandiri