FACTORS AFFECTING THE DEMAND OF SMARTPHONE AMONG STUDENTS IN UNIVERSITAS GADJAH MADA
BRIANO KAWENANG, Prof. Dr. Basu Swastha Dharmmesta, MBA.
2013 | Skripsi | MANAJEMENSmartphonesering dibahas di kalangan mahasiswa, tidak terkecuali bagi mahasiswa di Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia. Dengan pilihan smartphoneyang berlimpahdi pasar, hal ini akan menarik untuk mempelajari faktorfaktor yang mempengaruhi niat beli mahasiswa terhadap smartphone. Penelitian ini menggunakan analisis regresi berganda untuk mempelajari hubungan antara Fitur Produk, Merek, Harga, dan Pengaruh Sosial dengan Permintaan smartphone. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuesioner online dari 220 responden mahasiswa dari Universitas Gadjah Mada. Hasil dari penilitian ini adalah Fitur Produk merupakan faktor utama bagi mahasiswa ketika membeli smartphone. Faktor kedua yang paling penting adalah Pengaruh Sosial, sedangkan Merek adalah faktor terpenting ketiga. Kontradiktif dengan penelitian sebelumnya, Harga tidak signifikan dalam penelitian ini. Hasil penelitian ini memberikan masukan bagi manajer pemasaran untuk meningkatkan smartphone mereka dengan fitur produk terbaru dan meningkatkan strategi penempatan produk dan juga opinion leader untuk meningkatkan buzz marketing.
Smartphone is commonly discussed among university students, with no exception for students in Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta, Indonesia. With abundant choices of smartphones in the market, it will be interesting to study which factors that affecting student’s purchase intention toward smartphone. This research used multiple regression analysis to study the relationship of Product Features, Brand Name, Price, and Social Influence with the Demand of smartphone. Data were gathered using online questionnaire to 220 respondents of students from Universitas Gadjah Mada. The result proofed that Product Feature is the first factor for students when purchasing a smartphone. The second most important is Social Influence, while Brand Name is the third important factors. Contradictory with previous research, Price is insignificant in this research. The result of this research suggests marketing manager to improve their smartphone with the latest product features and improve the product placement strategy and also opinion leader to improve the buzz marketing that turns out to be crucial in this market.
Kata Kunci : Smartphone, Product Feature, Brand Name, Price, Social Influence, Indonesia