Laporkan Masalah

Rancangan bentuk kemasan "Emping Melinjo Sari Rasa" di Kabupaten Pacitan

HIDAYATI, Sri Budi, dr. Ir. Wahyu Supartono

2008 | Tesis | S2 Teknologi Industri Pertanian

Salah satu daerah penghasil emping melinjo terbesar di Jawa Timur adalah kabupaten Pacitan, dan produsen emping melinjo ini umumnya merupakan industri rumah. Tujuan dalam penelitian ini adalah mengetahui pengaruh kemasan emping melinjo terhadap minat beli konsumen, merumuskan bentuk kemasan yang diminati oleh konsumen, merancang bentuk kemasan produk emping melinjo . Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah sebanyak 100 orang konsumen emping melinjo “ Sari Rasa “ di Kabupaten Pacitan. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode survey terhadap konsumen dengan menggunakan quisioner dengan mengunakan metode kemasan , Rekayasa Nilai. Hasil analisis data menunjukkan berdasarkan identifikasi kebutuhan konsumen, tahap pengujian dan pemilihan alternatif-alternatif konsep pengembangan kemasan tahap analisa maka konsep akhir dari produk emping mlinjo dapat ditentukan dengan spesifikasi sebagai berikut : Teknik pembungkusan kemasan primer adalah ditutup secara sempurna, Jenis bahan kemasan Sekunder adalah Kertas Marga 310 C, ukuran kemasan primer adalah 10x10x 5 cm, Bentuk bagian transparan adalah elips, Ukuran bagian transparan adalah 1/6 dari bagian atas, Penggunaan segel dengan menggunakan kertas yang didalamnya tercantum tanggal produksi dan tanggal kadaluarsa.

Target of in this research is to know influence of tidimess of chips emping of melinj t enthusiasm buy consumer. Formulating tidiness form enthused by consumer, Design form tidiness of chips emping product of melinjo as recommedation to the make-up of marketing potency. While its research benefit is Entrepreneur of chips emping of melinjo, upon which consideration in peckaging of chips emping of melinjo for the maximize f marketing, reader, as supporter information about influence of tidiness of olahan agricultural produce t marketing and as input t research hereinafter. This research population is entire chips emping consumer of melinjo in sub-prvince of Pacitan that is amounting t 435.236 people. Sampel which is used in this research is counted 100 Chips emping consumer people of melinjo in sub-prvince of Pacitan. Obyek taken as this research study materials is development of tidiness of chips emping product of melinjo. Materials type of bowl used that is plastic with different form and desain. Method data collecting which is used in this research is method of survey pass gift of kuisioner to responder. Data analysis by using Phase Creativity, analyse to peformansi of tidiness which have become to be done with method of Zero-One. Result of data analyse of showing pursuant to identifying requirement of consumer, examintnation phase and election of alternatives conception development of tidiness of phase analyse hence concept of is end of chips emping product of melinjo can be determined with the following spection : Technique enfolding of tidiness of primary is Clan Paper 310 C, Size measure tidiness of primary is 10 x 10 x 5 cm, Form transparent shares is ellipse, transparent Shares size measure is 1 / 6 from tabletop, usege of seal by using paper which is in it contained on the date of production and date of expayed. Conculasion in this research is Product development done by development of tidiness of product. Suggestion in this researchis Require to be done by furtermore research regarding usege of natural materialss of aspect of technology as natural durable of chips emping product of mlinjo, Other development can be done fixed use natural materialss upon which food addition as according to atrribute to be developed. Kata Kunci : Kemasan, Zero One dan Produk

Kata Kunci : Kemasan,Emping melinjo,Rekayasa nilai,Kemasan, Zero One dan Produk


    Tidak tersedia file untuk ditampilkan ke publik.