Laporkan Masalah

COMMUNICATION STRATEGY OF GADJAH MADA INTERNATIONAL FELLOWSHIP (GMIF) 2021 SCHOLARSHIP CONDUCTED BY OFFICE OF INTERNATIONAL AFFAIRS (OIA) UGM IN THE COVID-19 PANDEMIC ERA

DELVIA PUTRY YUNIAR, Yohana Ika Harnita Sari, S.Pd., M.Hum.

2021 | Tugas Akhir | D3 BAHASA INGGRIS

INTISARI Strategi komunikasi adalah perencanaan dalam penyampaian pesan dengan berbagai unsur komunikasi agar pesan tersebut dapat diterima. Salah satu contohnya adalah strategi dalam mengkomunikasikan penerimaan suatu program. Strategi komunikasi penting dikuasai agar pesan yang disampaikan saat berkomunikasi dapat tercapai. Hal ini juga diperlukan saat proses pemberian beasiswa Gadjah Mada International Fellowship (GMIF). Tugas akhir ini bertujuan untuk membahas profil Office of International Affairs (OIA) dan strategi komunikasi dalam program beasiswa Gadjah Mada International Fellowship (GMIF) 2021 di masa pandemi Covid-19. Penulis menggunakan studi lapangan dan studi kepustakaan untuk mengumpulkan data. Studi lapangan dilakukan melalui wawancara dan observasi selama penulis magang. Kemudian dilakukan studi literatur dengan mencari sumber informasi dalam sistem penerimaan mahasiswa baru, website OIA UGM, dan jurnal-jurnal tentang strategi komunikasi. Office of International Affairs (OIA) UGM telah mengimplementasikan 4 komponen berkomunikasi untuk GMIF 2021. Komponen-komponen tersebut adalah strategi komunikator dengan dua karakteristik, yaitu kredibilitas menggunakan komunikan yang efektif, bahasa Inggris yang baik, selain itu, daya tarik menggunakan celana formal dan batik juga menggunakan sepatu formal . Komponen kedua adalah penentuan audience, OIA UGM membedakan audience untuk beasiswa GMIF 2021 adalah Partial Coverage dan Full Coverage, penentuan Partial Coverage untuk mahasiswa dari negara maju dan Full Coverage dari negara berkembang lainnya. Strategi pengelolaan pesan OIA UGM menggunakan email dan Google meet untuk berkomunikasi. Terakhir, komponen pemilihan media menggunakan website, sistem penerimaan, social media twitter dan instagram dalam menyebarkan informasi.

ABSTRACT Communication strategy is planning in delivering messages with various elements of communication so that the message can be received. One example is the strategy in communicating the acceptance of a program. An important communication strategy is mastered so that the message conveyed when communicating can be achieved. This is also needed when the process of granting the Gadjah Mada International Fellowship (GMIF) scholarship. This final paper aims to discuss the profile of Office of International Affairs (OIA) and the communication strategy in Gadjah Mada International Fellowship (GMIF) 2021 scholarship program during Covid-19 pandemic. The writer used field study and literature study to collect the data. The field study was conducted through interview and observation during the writer’s internship. Then, the literature study was carried out by looking for sources information in the admission system, OIA UGM website, and journals about communication strategy. Office of International Affairs (OIA) UGM has implemented 4 components to communicate for GMIF 2021. These components are communicator strategy with two characteristics, namely credibility using effective communicant, good English language, than, attraction is using formal trouser and batiks also using formal shoes. The second component is determining the audience, OIA UGM differentiate the audience for GMIF 2021 scholarship is Partial Coverage and Full Coverage, the Partial Coverage determining to students from developed countries and Full Coverage from others developing countries. Message management strategy OIA UGM uses email and Google meet to communicate. Last, the component is selecting media uses website, admission systems, social media twitter and instagram in disseminating information.

Kata Kunci : Kata kunci: Strategi Komunikasi, Office of International Affairs (OIA) UGM, GMIF 2021 / Keywords: Communication Strategy, Office of International Affairs (OIA) UGM, Scholarship, GMIF 2021

  1. D3-2021-425802-abstract.pdf  
  2. D3-2021-425802-bibliography.pdf  
  3. D3-2021-425802-tableofcontents.pdf  
  4. D3-2021-425802-title.pdf