THE EFFECT OF BUSINESS ETHICS EDUCATION TOWARDS ACCOUNTING STUDENT'S MORAL INTENSITY, SENSITIVITY, JUDGMENT, AND INTENTION FOR EARNINGS MANAGEMENT
HANIF RAJASA, Singgih Wijayana, S.E., M.Sc., Ph.D.
2020 | Skripsi | S1 AKUNTANSITujuan utama dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh pendidikan etika bisnis pada intensitas, sensitivitas, penilaian, dan niat moral mahasiswa akuntansi, khususnya dalam hal manajemen laba. Variabelnya adalah faktor psikologis berdasarkan empat komponen model oleh Rest dan model intensitas moral oleh Jones, pendidikan etika bisnis di sini adalah mata kuliah etika bisnis dan profesi, mata kuliah wajib di FEB UGM. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang menggunakan data primer dari kuesioner yang dibagikan kepada responden. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa sarjana akuntansi di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Gadjah Mada (UGM) angkatan 2015-2019. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pendidikan etika bisnis memiliki pengaruh positif terhadap intensitas, sensitivitas, dan penilaian moral pada mahasiswa. Namun, pendidikan etika bisnis tidak mempengaruhi niat moral mereka.
The main purpose of this study is to analyse the effect of business ethics education on moral intensity, sensitivity, judgement, and intention of accounting students, specifically in the case of earnings management. The variables are psychological factors based on Rest four-component model and Jones moral intensity model, business ethics education here is business ethics and profession course, a compulsory course in FEB UGM. This study is a quantitative study that utilizes primary data from questionnaires distributed to respondents. The respondents in this study are undergraduate accounting students in the Faculty of Economics and Business of Universitas Gadjah Mada (UGM) batch 2015 to 2019. Result of this study shows that business ethics education has a positive influence towards accounting students moral intensity, sensitivity, and judgement. However, business ethics education does not influence their moral intention.
Kata Kunci : business ethics education, accounting student, moral intensity, moral sensitivity, moral intention, moral judgment